Bicikl

Standard

Do godine 1790. kod svih vozila na dva točka točkovi su stajali paralelno.Negde u to vreme, grof de Sivrak naumio je da sagradi jedno vozilo kod koga točkovi neće više stajati jedan pored drugog,već jedan iza drugog, a biće povezani drvenom prečagom na kojoj bi moglo i da se sedi. Da bi se ta naprava kretala, trebalo je da se čovek odbacuje naizmenično o zemlju jednom pa drugom nogom, a pri tom da se čvrsto drži za jednu vertikalnu polugu. Grof de Sivrak nazvao je svoju mašinu: „hitronog“, to jest onaj koji vas nosi brzo, hitro.Kada je, u vreme vladavine Direktorijuma u Francuskoj, kicoše zaludela ova naprava, oni su joj ulepšali prečagu koja je dobijala oblik konja, sirene, zmije, lava. Promenili su i ime ovom vozilu. Najpre su sebe nazivali velosipedima, pa se ta reč ubrzo odomaćila kao ime same naprave. Aprila 1818. Parižani su mogli da vide u parku Tiljerija barona Dresa (Karla Draisa) kako se vozači na velosipedu sa pokretnim upravljačem, koji je sam izmislio. Ta naprava je ubrzo bila veoma u modi kako u Engleskoj tako i u Francuskoj. Bicikl je ponovo ušao u modu 1855, zahvaljujući ideji na koju je došao jedan kolar, Fransoa-Pjer Mišo, da poveže pedale sa osovinom prednjeg točka. Od tada je prečnik prednjeg točka određivao brzinu kretanja. Da bi povećali dužinu obrta točka, ljudi su vremenom došli na misao da mu povećaju prečnik. Tako se rodilo asimetrično čudovište nazvano „veliki bi“, koje je i pri najmanjem udaru bacalo u pašinu svoga vozača. Englez Lauson je smislio kako da se preko jednog lanca prenosi kretanje predala na osovinu zadnjeg točka: povezao je oba točka jednim ramom na kome su se držali upravljač, prednja viljuška, sedlo i predale. Prednji točak je i tada bio veoma veliki. U. K. Starlej je ujednačio oba točka i njegov „rover“, koji se pojavio 1885.godine, bio je vrlo sličan današnjem biciklu. Ostalo je još da se pronađe točak sa slobodnim hodom, „frajlauf“, koji omogućava ds se predale ne okreću i ako se dalje vozi; da se ovo vozilo obezbedi kočnicama i menjačem brzina, koji biciklisti stavlja na raspolaganje više prenosnih zupčanika  i tako mu omogućuje da svoj napor uskadi sa nagibom puta. Najzad, zahvaljujući lakim legurama, bicikl je izgubio od svoje težine. Postao je lako i vrlo solidno vozilo.

◈Bicikla, prevozno sredstvo ili predmet obožavanja mnogih? Godine nisu bitne…Kako ne voleti taj osećaj kada vam vetar upliće kosu ili adrenalin, dok se spuštate niz liticu. Sve je to sastavni deo, sve to ide u paketu sa ovom spravom, nazvanom bicikl. Sta uopšte znači reč bicikl? I pri tom, sada ne tražim značenje reči kao takve, već suštinsko značenje tog prevoznog sredstva. Iz ličnog iskustva mogu reći da znači društvo, ljubav, već pomenuti adrenalin i na kraju krajeva sreću. To je bicikl!

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s